Bebeklerde uyku düzeni | Uni Baby
5.02.2019 00:00:006 DK Okuma Süresi

Bebeklerde uyku düzeni

Yaklaşık 9 ay süren bir macera sonrasında dünyaya gelen ve yeni düzenine alışmaya çalışan bebeğinizin uykusu, gelişimi için çok önemlidir.

Yaklaşık 9 ay süren bir macera sonrasında dünyaya gelen ve yeni düzenine alışmaya çalışan bebeğinizin uykusu, gelişimi için çok önemlidir. Uyku düzenini oturtmak zaman ve emek ister. Sizin teninize ve kokunuza alışık olan bebeğiniz, uykuya dalmak için kendini en güvenli hissettiği yeri arar, o yer sizin yanınızdır. Uyku süreci bebeğinizle güvene dayalı bir bağ oluşturmanızda önemli bir yer tutar.

Esneyen, gözlerini ovuşturan, huysuzluk yapan ve durmadan ağlayan bir afacanla karşı karşıya iseniz, çok büyük ihtimalle size uykusunun geldiğini anlatmaya çalışıyordur. Burada size düşen görev bebeğinizin kendisini rahat ve güvende hissedebileceği, olabildiğince loş ve ılık bir ortam oluşturmaktır. Bebeğinizin uyuyacağı ortam ne çok sıcak ne de çok soğuk, ne çok kuru ne çok nemli olmalı, yatacağı yer de ne çok sert ne de çok yumuşak olmalıdır.

Doğduğu andan itibaren size bağımlı olan bebek, uykuya dalarken de sizin yardımınıza ihtiyaç duyar, onun uyku düzenini oturtmanız gerekir. Bebeğinizin uykuya giderken kendisini yatıştırmasını öğrenmesine yardımcı olabilirsiniz. Bazı minikler için kendini yatıştırmak kolay, bazıları için zorlu bir süreçtir. Yatırmadan önce yaptıracağınız ılık bir banyo, banyo sonrası yapacağınız hafif bir masaj, dinleteceğiniz rahatlatıcı bir müzik, söyleyeceğiniz bir ninni veya masal bebeğinizin uykuya geçişini kolaylaştırabilir.

Doğumu izleyen hafta günde 16-20 saat civarında uyuyan bebekler, ilk aylarını doldurduklarında günde 15 saat uyuyabilirken, bu süre 1 yaşlarına geldiklerinde 13-14 saate düşer. Fiziksel ve bilişsel açıdan gün geçtikçe olgunlaşan minikler 2 yaş civarında çeşitli uyku problemleri yaşayabilirler. Büyüdükçe gelişen bağımsızlık duyguları, uyku vaktine karşı bir isyana ve direnmeye neden olabilir. Bu dönemde ayrıca uykuya geçme korkusu ve kabus görüp uyanma oldukça sıktır. Hazırlıklı olun, bebeğiniz uykunuzun en tatlı yerinde ağlayıp sizi yanında isteyebilir. Onun ağlamasına karşı gösterdiğiniz tutum, aranızdaki güven bağı açısından büyük önem taşır. Ağladığında onu duymamazlıktan gelip yalnız bırakmanız, size ve dış dünyaya olan güveninin sarsılmasına sebep olacağı gibi çok üzerine gitmeniz de onun kendisini yatıştırmasını öğrenmesine engel olur. Doğru uyku yöntemi bebeğinizin yaşına ve mizacına uygun olarak seçilmelidir.

Uykuya Hazırlık

Bebeğinizi yatırmadan önce yapacaklarınız, sağlıklı bir uyku düzenine giden yolda büyük rol oynar. Bebeğiniz açsa veya beslendikten sonra gaz problemi yaşıyorsa, uykuya dalmakta zorlanabilir. Bu nedenle onu yatırmadan önce tok olduğundan ve gazını çıkarttığınızdan emin olmak birinci adımdır. Uykudan önce hareketli oyunlardan ve uyku kaçıran aktivitelerden kaçınmak ikinci adımdır. Bir uykuya hazırlık rutini oluşturmak veya bir uyku ritüeli belirlemek üçüncü adımdır. Uyku öncesi banyo, masaj, müzik, masal, ninni, ışıkların sönmesi, iyi uykular öpücüğü…uykuya hazırlık için yararlı olabilir. Bu adımlar hem bebeğinizin fiziksel açıdan gevşemesini sağlayacak, hem de onda ‘uyku zamanı’ kavramının oluşmasına yardımcı olacaktır. Bebeğinizin karnının tok, gazının çıkarılmış, altının temiz, ortamının sakin ve huzurlu olması, onu rahat bir uykuya götürecektir. Yatmadan önce bütün bu yaptırdıklarınız, ona uyku zamanının geldiğini anımsatacaktır.

Unutmayın, her gün yeni bir bilgi öğrenen meraklı minikler için uyku hem fiziksel hem de psikolojik açıdan çok önemlidir. Dinlenmiş ve uykusunu almış bir bebek daha zinde, daha mutlu olur, etrafındaki insanlarla pozitif ilişkiler kurmaya hazır, daha kolay konsantre olup öğrenmeye açık olur, gün içinde öğrendiği bilgilerin kaydedilmesi de uykuda rahat olur.

Bu yazı çocuk gelişim sitesi ÇocukluDünya iş birliği ile hazırlanmıştır.

İlginizi Çekebilecek Ürünler